Předvánoční putování za Ježíškem

Autor projektu:  Kolektiv učitelek ZŠ a MŠ Dubnice

Garant projektu: Mgr. Jaroslava Hujková

Průběh projektu

1.  Den první – 7.12. (Neděle)

Z Dubnice odjíždíme v 15 hodin, na chatu MUHU přijíždíme v 16:15 hodin. Následuje úvodní zmatek – tj. ubytování , vybalování a pak svačinka.

V 17 hodin se scházíme v jídelně, rozlosujeme se obvyklým způsobem do 6 družstev a jsme seznámeni s projektem, který nás bude provázet po celou dobu pobytu.

Motivace

Vydáváme se na cestu do Svaté Země do města Betléma (do státu Izrael) , kde se před 2014 lety narodil (Marii a Josefovi) Ježíšek. V Chrámu Narození Páně na místě, kde kdysi stály jesličky, do kterých byl Ježíšek po narození položen, se nachází čtrnácticípá hvězda ze stříbra.

A tak si každé družstvo  vytvoří z kartonu a alobalu svou čtrnácticípou hvězdu. Po celý týden budeme plnit úkoly a získávat zlaté pečetě, na kterých je zobrazena Svatá rodina – panna Marie, Josef a malý Ježíšek.  Kterému družstvu se podaří získat všech 14 pečetí a přilepí je na paprsky hvězdy, splní svou ,, předvánoční pouť‘‘. pc073230.jpg

Na cestu  obdrží každá výprava "Poutní mapu Svaté Země" a doprovázet nás budou symboly Vánoc. Každého člena čeká ještě jedna práce. Podle šablonky si vytvoří svůj vlastní vánoční stromeček. Na ten si v průběhu celého týdne bude přilepovat získané hvězdičky za splněné úkoly pro jednotlivce.   Všechno dokončujeme ještě i po večeři a pak už se chystáme do postýlek. Někteří z nás jdou poprvé usínat bez maminky, ale s pohádkou na dobrou noc se daří usnout každému.

2. Den druhý – 8.12. (Pondělí)

Den druhý začíná budíčkem v 7:30 hod, ranní hygienou, snídaní a úklidem,který trvá do 9:00. Od 9:00 do 10:15 se učíme po ročnících, pak následuje svačinka a v 10:30 se scházíme k první výpravě.

1. Výprava za rybami

Motivace

Vylodili jsme se v přístavu Tyre a vydáváme se přes Baram a Kadesh ke Galilijskému jezeru. Zde si odpočineme a nalovíme ryby.

Symbol Vánoc  - RYBA

U nás je ryba důležitou součástí Štědrovečerní hostiny. V Antické mytologii byla ryba symbolem záchrany, což pramenilo z legendy o tom, jak dvě ryby zachránily Venuši s Amorem a potom se staly hvězdami.

Kapří šupinky pod talířem a pak i v peněžence prý pomáhají  hromadit peníze a přinášejí do domu štěstí.

I narození Ježíška se datuje na rozhraní dvou věků – končil věk Ryb a začínal věk Skopce. Kristus byl zobrazován jako beránek nebo ryba.

Úkol zní následovně. Musíme nalovit (pomocí magnetu) co nejvíce kaprů na Štědrovečerní hostinu. Jsme u Galilejského jezera (potůček v lese). Protože napadl poprašek vlhkého sněhu, vytváříme po soutěži letošního prvního sněhuláka a do oběda dovádíme v lese.

Po obědě a povinném odpočinku se scházíme ke druhé výpravě.

Symbol Vánoc - ZVON

Hlas zvonů byl odjakživa prostředníkem mezi Bohem a lidmi, a proto je součástí každého kostela. Než byly vynalezeny hodiny, zvony dělily den na části a umožňovaly orientaci v čase. Zvony také ohlašovaly nebezpečí, smrt, ale i příchod naděje a radosti. A tak po právu patří k symbolům Vánoc. Jak si lidé cenili úlohy zvonů svědčí i skutečnost, že jim dávali jména jako lidem. Hlavní část zvonu, která ho rozezvučí, je srdce – svou funkcí podobné srdci lidskému. Zvonečky na stromečku mají připomínat, že cennější než bohatství je lidská láska a soucit v našich srdcích.

2. Výprava za zvony

Putujeme od Galilejského jezera do města Narazet. Rozdělíme se do družstev a na výpravu se vydává každé zvlášť (po 5 minutách). Cestu nám ukazují bílé zvony, které jsou dobře skryté. Naším úkolem je každý zvon označit určenou barvou a ještě hledat jeden symbol, který máme správně pojmenovat. Všechna družstva se setkávají na konečné v lese a opět si užijeme sněhu. Objevujeme 15 zvonů  a tajným symbolem je jmelí zavěšené na stromě.  Za jeho objevení získáváme  prémiovou odměnu. Z této výpravy se vracíme na chatu až se setměním. Dáme si svačinku a pak se těšíme na další společný úkol.

Symbol Vánoc - JMELÍ

Jmelí jako symbol doprovází Vánoce velmi dlouho. Žije vysoko na stromech, zůstává věčně zelené a jeho plody se podobají drahým perlám. Je opředeno řadou pověr a legendami a jsou mu přisuzovány kouzelné účinky. Zavěšené jmelí prý přináší do domu štěstí a lásku, chrání proti zlým duchům a čarodějnictví. Také funguje jako ochrana proti ohni. Kouzelná moc se umocňuje, je-li jmelí darované, ne kupované. Štěstí zajišťuje počet bobulí. Čím je jich více, tím více štěstí má obdarovaný v příštím roce. Zvyk líbat se pod zavěšeným jmelím má zajistit narození potomka.

V 17:00 se opět scházíme všichni v jídelně. Z písmen skládáme tajenku a dozvídáme se, že v překladu slovo BETLÉM znamená CHLEBA .

Přestože je chléb základní potravinou a na štědrovečerním stole nesmí chybět, symbolem vánoc je VÁNOČKA – štědrovnice, která vyjadřuje štědrost. A tak si každý člen  družstva musí uplést ze samotvrdnoucí hmoty svou vánočku, aby splnil další úkol pro jednotlivce. Nebyl to úkol tak snadný, jak se zprvu zdálo a bez pomoci paní učitelky by se asi těžko zadařilo. Přesto se mezi námi našlo jen málo  těch, kterým se úkol vůbec nepovedl. Snaha se vždy cení.

Po večeři jsme si zazpívali koledy, které chystáme na vystoupení do kostela v Dubnici a pak už následovalo vyhodnocení celého dne a první hvězdičky na vánoční stromeček.

3. Den třetí – 9.12. (Úterý)

Třetí den pobytu začíná stejně jako předešlý.  Budíček, snídaně a úklid pokoje, od 9 hodin do 10:15 se opět učíme po ročnících. A pak už se těšíme ven, protože počasí nám přeje. Sníh, i když jen poprašek, vydržel a nás čeká další výprava.

3. Výprava  k pastýřům

V krajině blízko města Betléma žili pastýři pod širým nebem a pásli ovce. V noci se střídali v hlídce u svého stáda.  Podle pověsti i písní se jim tento den zjevil Anděl a zvěstoval jim, že se narodilo v Betlémě děťátko, které bude jejich spasitel. A tak pastýři spěchali do Betléma a opravdu nalezli Marii , Josefa i děťátko položené do jeslí.

Dostáváme za úkol  posbírat co nejvíce ovcí na pastvině. Není to vůbec snadné, protože bílé ovečky na bílém sněhu vůbec nejsou k rozeznání. Přesto se nám to velmi líbí a zakončíme tuto výpravu zpěvem koledy ,,Pásli ovce valaši‘‘.

Tady však ještě konec není. Pokračujeme dále do lesa a na jeho okraji se dovídáme o dalším vánočním symbolu.

Symbol Vánoc  - ZLATÉ PRASÁTKO

Kdo se celý den nenechal zlákat a neochutnal žádné dobroty až do štědrovečení večeře, ten může spatřit ,,zlaté prasátko‘‘.

Další úkol je opět pro jednotlivce, každý bojuje sám za sebe a hledá v lese ,,zlaté prasátko‘‘. A skutečně se po krátké době podařilo mezi dvěma skalami jedné dívce prasátko najít a bylo opravdu zlaté. Odměnou pro ni je, že se stává jeho majitelkou a zlaté prasátko si může nechat.

Ale při hledání prasátka jsme ještě objevili v lese další symbol vánoc – ozdobený stromek.

Symbol Vánoc - VÁNOČNÍ STOMEČEK

Přesný důvod není znám, proč právě strom. Asi proto, že spojuje všechny tři části světa: podzemí – kořeny, zemi – kmen, oblohu – korunu a stálá zelená barva je symbolem věčného života. Do Čech se jehličnatý strom jako symbol Vánoc dostal v 19. Století z Německa. Stará legenda říká, že irský misionář chtěl obyvatelům přiblížit svátek narození Krista a starobylý jehličnan nechal ozdobit zapálenými pochodněmi ve tvaru kříže. Oslnivá záře přilákala spoustu lidí a misionář jim vyprávěl o narození Ježíška. A snad proto se také jehličnan stal vánočním stromem.

I my jsme našli v lese ozdobený stromek a s radostí jsme ho ,,odstrojili‘‘.

Pak už jsme pospíchali na oběd a ohřát se, protože teploměr stále ukazoval teplotu pod bodem mrazu. Po obědě a odpočinku nás totiž čeká další velmi důležitá výprava a to cesta pro Betlémské světlo. Po poledním klidu se vydává celá škola společně na cestu pod rozhlednu BRAMBERK a dozvídá se další úkol.

Symbol Vánoc - BETLÉMSKÉ SVĚTLO

Při křižácké výpravě v 11. století do Betléma řekl jeden zoufalý voják, že pokud se mu podaří přežít tuto hroznou dobu, přinese z Betléma domů do Itálie světlo. A opravdu se po několika letech vrátil  s hořící svící, a světlo, které přinášel domů, bylo z Betléma. Myšlenku o snaze  světla přemoci tmu obnovují lidé od roku 1986. Každý rok je dopravováno do Rakouska před Vánocemi světlo z Betléma jako poděkování těm, kteří jakýmkoli způsobem přispívají zrakově postiženým dětem. Z Rakouska i do všech koutů naší země světlo roznášejí skauti a můžeme si svíci zapálit tímto světlem v mnoha kostelech.

Každá výprava dostává lucerničku se zapálenou svící a úkolem všech je donést Betlémské světlo na chatu MUHU. Musíme se pravidelně všichni střídat a nesmí nám světlo zhasnout. I tento úkol se všem podařilo splnit.

Opět se vracíme se setměním se zmrzlými nosy a těšíme se na svačinku, teplý čaj a krátký odpočinek. V 17:00 se opět scházíme v jídelně a očekáváme další úkol. Úkoly jsou však hned dva, jeden pro výpravu, druhý pro každého jednotlivce. Dostáváme kartičky s názvy států a 8 kartiček s názvy těch, kdo dávají dětem dárky v těchto zemích. Naším úkolem je dát kartičky k sobě, jak patří. A to byl úkol nelehký (s jistotou jsme zařadili snad jen Santu – i když?)

Druhý úkol byl spíš zábava. Vyrobit ubrouskovou technikou obrázek jako dárek pro někoho, komu chceme udělat radost. A protože se některým už stýská, tvoříme dárek většinou mamince.

Po večeři opět trénujeme zpěv na ,,vystoupení‘‘ a těšíme se na vyhodnocení celého dne.

4. Den čtvrtý – 10.12. (Středa)

Tento den se liší od ostatních úplně ve všem. Jedeme totiž na celodenní výlet. V 9:00 přijíždí autobus a odváží nás do Pěnčína, kde máme objednanou exkurzi v Kozí farmě a ve výrobně korálků ze skleněných prutů.

Majitel farmy nás provedl celým areálem, pak jdeme do dílničky a každý si vyrábí dárečky z korálků podle vlastního přání – naušničky, náramky, obrázky nebo krabičky, můžeme si i dárky přikoupit, ale ty vyráběné vlastní rukou jsou samozřejmě nejhezčí.

Pak se pouštíme do oběda, který máme v balíčku na cestu. A autobus nás dále odváží  do Semil, kde se nachází Městské muzeum a kde máme domluvenou další návštěvu. Prohlídneme si vánoční stromky ozdobené skleněnými ozdobami, vyrobené v Poniklé, v dílnách, které jsme navštívili vloni a jejich výrobu nám připomněl film promítaný zde v Muzeu. Potom dostáváme pracovní list s úkoly a jednotlivá družstva se vydávají na výpravu po celém areálu Muzea, který je věnován pohádkám a pohádkovým kostýmům. Některé kostýmy si můžeme i vyzkoušet.

Po projití celého areálu a splnění úkolů se vracíme do suterénu Muzea a u klavíru si zazpíváme i koledy. Kdo má splněné úkoly, dostaví se k p. ředitelce, která úkoly zhodnotí a pokud je vše správné, označí pracovní list razítkem královské koruny.

To už se blíží 16.hodina a je načase najít autobus a vrátit se zpět na chatu. Ještě se stavíme v obchodním domě Prior a nakoupíme si pozornosti pro sebe i domů nějaké dárky. Kolem půl 6. večer jsme zpátky, do večeře máme volno, pohrajeme si s novými hračkami a dokončíme chybějící úkoly. Po večeři si zazpíváme u kláves a vyhodnocení dne je velmi krátké, protože se hodnotí pouze úkoly z pracovního listu z Muzea v Semilech a obrázek, který jsme nestihli zhodnotit minulý den.

Ale my už jsme hodně unavení a těšíme se do postýlky. Hygiena je důkladná, myjeme si i vlásky a pak ještě nezbytná pohádka, která nechybí ani tento večer. A  pak už všichni ztichneme a spíme a spíme.

5. Den pátý – 11.12. (Čtvrtek)

Poslední den putování z města Jeruzalém se dopravíme do cíle naší cesty, Betléma. Tento den začíná stejně – budíček, snídaně, úklid a od 9:00 učení podle ročníků. V 10:30 svačinka a pak už nás čeká další výprava. Opět se vydáváme do lesa. První zastavení bude na opačném konci světa – v USA, kde slaví Vánoce trochu jinak, než my. Dětem přináší dárky Santa Claus na saních tažených 9 soby – první Rudolf vede 4 dvojce . A tak dalším naším úkolem je zapřáhnout do saní, které jsme našli na cestě právě 9 sobů. Ti se však rozeběhli po lese. Musíme je najít, pochytat a ,,zapřáhnout‘‘. I tento úkol se všem výpravám podařil splnit, i když jsme se při tom opravdu po lese ,,proběhli‘‘.

Ale byla to už opravdu poslední výprava, protože po poledním klidu nás čekala jen bitva se zrádnými Filištíny, kteří nás ohrozili z jihu, ze země Filistia. V této bitvě rozhodovala rychlost, reakce a  pohotovost každého člena výpravy. Každý vítězný výjezd člena družstva byl odměněn pečetí s obrázkem Svaté rodiny.

Z bitvy jsme se vrátili už téměř za tmy a zbýval už jen malý kousek cesty do Betléma. Po svačince se scházíme jen na krátkou chvíli v jídelně a vyslechneme si  poslední úkol.

Symbol Vánoc - BETLÉM

Betlém je město na břehu řeky Jordán asi 8 km od Jeruzaléma a je označován jako město, kde narodil Ježíšek. Na místě, kde se narodil , je nyní Chrám Narození Páně a přesně pod chrámem je umístěna stříbrná čtrnácticípá hvězda. Tradice stavění Betlémů , tj. vytváření prostředí ,ve kterém se Ježíšek narodil, mělo různé výtvarné zpracování – různý materiál – různé kraje – různé Betlémy. Nejdříve v kostelech, pak i v rodinách.

Nastává čas na poslední úkol.

Každá výprava vytváří svůj Betlém do večeře a při posledním nástupu ho ukáže ostatním. Úkol byl složitý a musela opravdu pomoci každá ruka výpravy, nejvíce pak paní učitelky, které celou činnost řídily a dokázaly dovést do zdárného cíle. Moc děkujeme.

Odměnou byla překrásná diskotéková zábava, která byla i dostatečně dlouhá díky prodloužené večerce. Tentokrát jsme šli spát bez pohádky, ale to vůbec nikomu nevadilo, protože už jsme se všichni stejně těšili na pátek a cestu domů.

6. Den šestý – 12.12. (Pátek)

To nám to uteklo. Je tu pátek, poslední ráno, poslední snídaně a už se neučíme, protože hlavní úkol je vše vzorně zabalit a mít hotovo do 10 hodin. Kdo to stihl dříve, mohl jít na pohádku. 10 hodin probíhá závěrečný nástup, při kterém se dozvídáme, jak naše putování do Svaté země vlastně dopadlo. Nejprve si každý vybere jablíčko a připomeneme si vánoční zvyk, kdy si lidé rozkrajují jablíčko napříč. Všichni mají uprostřed krásnou hvězdičku,  bude nás tedy provázet příští rok zdraví a štěstí.

A jde se hodnotit celý pobyt. Každý účastník je vyhodnocený podle počtu získaných hvězdiček a za své umístění získává diplom.

A pak následuje vyhodnocení jednotlivých výprav.

Vítězem se stává výprava s názvem KOMETA  MUHU ( vedoucí  Iva Hujková), která jako jediná získala všechny pečetě – 14.

2. místo patří výpravám
ČERTÍCI (vedoucí Ria Rudolfová) a DÁREČCI ( vedoucí Michaela Červená), se ziskem 13 pečetí.

3.místo patří výpravám

POUTNÍCI TŘÍ KRÁLŮ ( vedoucí  Markéta Marušáková)
BETLÉMŠTÍ HVĚZDÁŘI ( vedoucí Lucie Odvárková )
BETLÉMSKÁ SVÍCE ( vedoucí Věra Bartošová), se ziskem 12 pečetí

Takto těsná pořadí svědčí o vyrovnanosti výprav. Celý týden probíhal v duchu předvánoční pohody a ochoty něčemu se přiučit a vzájemně si pomáhat. A pořadí vůbec nebylo rozhodující. Celý pobyt jsme ukončili  tradičně třemi nejoblíbenějšími písničkami : Pásli ovce valaši, Rebelka a úplně na závěr Půlnoční.